Jump to content

Πως να κάνετε ερωτήσεις


pkanavos
 Share

Recommended Posts

Ο MVP Daniel Petri έχει γράψει το πολύ καλό άρθρο "How to ask a question" για το σωστό τρόπο να κάνει κάποιος ερωτήσεις σε forums και newsgroups ... αν θέλει να λάβει απάντηση. Το μετέφρασα και σας το παρουσιάζω:

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Έχετε κάνει μια ερώτηση σε ένα τεχνολογικό forum ή newsgroup και αφού περιμένατε για λίγο λαμβάνεται μία από τις παρακάτω απαντήσεις από τα ενεργά μέλη του forum/newsgroup:
 

          "Η ερώτηση σας δεν περιέχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να μπορέσουμε να σας βοηθήσουμε. Παρακαλούμε ξαναγράψτε την ερώτηση και σιγουρευτείτε ότι παρέχετε όλα τα απαραίτητα στοιχεία και θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε."
 
Άλλο σύμπτωμα αυτού του προβλήματος είναι η παρακάτω απάντηση:
 
          "Η απάντηση σας έχει απαντηθεί εκατοντάδες φορές. Παρακαλώ χρησιμοποιήστε ένα αξιοπρέπες search engine και/ή αναζητήστε στις παλαιότερες δημοσιεύσεις πριν κάνετε ερωτήσεις στο μέλλον "
 
καθώς και άλλα παρόμοια συμπτώματα.
 
Μπορεί να εμφανιστούν και άλλες απαντήσεις της ίδιας μορφής, ανάλογα με την ποιότητα και την ανοχή του
forum/newsgroup.
 

Σε κάποιες εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί να διαπιστώσετε όταν προσπαθείτε να απαντήσετε στην ερώτηση που υποβάλλατε ο ίδιος ότι το
nickname που χρησιμοποιείτε για να γράψετε στο forum ή το alias που χρησιμοποιείτε για να διαβάσετε και να γράψετε στο newsgroup έχουν μπλοκαριστεί..
 
Το παρακάτω άρθρο είναι ένας οδηγός για τον σωστό τρόπο υποβολής ερωτήσεων σε
forums και newsgroups και γενικά για την καλή συμπεριφορά στο δίκτυο.

ΑΙΤΙΕΣ

Τις περισσότερες φορές η εμφάνιση μιας τέτοιας απάντησης (επίσης γνωστής και ως "Flame") είναι ένδειξη ότι δεν έχετε κάνει τα κατάλληλα βήματα κατά τη διατύπωση της ερώτησης. Σε άλλες περιπτώσεις, αυτός ο τύπος απάντησης είναι ένδειξη ότι οι πληροφορίες που θεωρήσατε θεμιτό να παρέχετε στην αρχική σας ερώτηση ήταν πολύ λίγες, πολύ αργά, εντελώς άσχετες με την ερώτηση ή έλλειπαν εντελώς.

 

 

ΕΠΙΛΥΣΗ

Χρησιμοποιείστε τις παρακάτω οδηγίες όταν υποβάλλετε ερωτήσεις σε ένα επαγγελματικό forum ή newsgroup:
 

Πριν ρωτήσετε
 
- Κάντε μια αναζήτηση στα αρχεία/
FAQ πριν ρωτήσετε. Τα περισσότερα forum και newsgroups έχουν κάποια μορφή FAQ (FAQ σημαίνει Frequently Asked Questions/Συχνές Ερωτήσεις) ή αρχείων. Πρέπει πάντα να κάνετε μια αναζήτηση σε αυτές τις πηγές πριν υποβάλετε την "πολύ σημαντική και εντελώς ιδιαίτερη " ερώτηση σας. Πολλές ερωτήσεις μπορεί να έχουν ήδη απαντηθεί οπότε δεν υπάρχει λόγος να γίνουν ξανά ενώ μερικές κοινότητες έχουν μέλη που θα ξεκινήσουν flame εναντίον σας αν δεν ερευνήσετε πριν ρωτήσετε. Μία άλλη καλή ιδέα είναι να κάνετε μια αναζήτηση με λέξεις-κλειδιά για λέξεις σχετικές με την ερώτηση σας πριν την υποβάλλετε.
 
- Χρησιμοποιήστε μια μηχανή αναζήτησης όπως το
MSN Search, το Google, το Yahoo! ή οποιαδήποτε άλλη. Δώστε το μήνυμα λάθους που λαμβάνετε στην μηχανή αναζήτησης που προτιμάτε και ελέγξτε τα αποτελέσματα. Ενημερώστε μας για ό,τι βρείτε, ειδικά αν το πρόβλημα είναι ταυτόσημο ή παρόμοιο με αυτά που θα βρείτε.
 

- Αναζητήστε την απάντηση στις οδηγίες χρήσης, το
documentation ή το αρχείο readme και αναφέρετε τι βρήκατε.
 
- Ρωτήστε ένα έμπειρο φίλο, αλλά μην βασιστείτε σε αυτή. Πολλές περιπτώσεις προβλημάτων έγιναν πιο δύσκολες επειδή «ο φίλος μου είπε να σβήσω το αρχείο Ε00.
log και "...
 
 
Ο τίτλος της ερώτησης
 
Παρότι μπορεί να φαίνεται ανόητο σε κάποιους, η επιλογή ενός καλού τίτλου για την ερώτηση/
thread θα είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που θα κάνουν άλλους να θελήσουν να διαβάσουν την ερώτησή σας. Η επιλογή μιας κακής μορφής τίτλου θα αποθαρρύνει τους αναγνώστες, προδιαθέτοντας τους ότι εφόσον ο τίτλος είναι τόσο κακογραμμένος, και η ερώτηση και οι πληροφορίες που τη συνοδεύουν θα είναι το ίδιο κακές. Για παράδειγμα:
 
          "ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΒΟΗΘΕΙΑ, ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΙ ΒΟΗΘΕΙΑ Τ Ω Ρ Α !!!"
 
είναι παράδειγμα μιας πραγματικά κακής επιλογής τίτλου για μια ερώτηση. Οι αναγνώστες δεν θέλουν να σπαταλούν το χρόνο τους για να βοηθήσουν ανθρώπους που δεν φαίνεται να μπορούν να βοηθήσουν οι ίδιοι τους εαυτούς τους ή τουλάχιστον να περιγράψουν σωστά το πρόβλημα τους. Τέτοιοι
τίτλοι τείνουν να αγνοούνται ασυνείδητα.
 
Από την άλλη πλευρά, ένας σύντομος και επεξηγηματικός τίτλος όπως ο ακόλουθος:
 

          "Μετά από restore του server– το MBX store δεν κάνει mount στον Exchange 2003 - error C1041737"
 
προσελκύει αναγνώστες. Τα έμπειρα μέλη μπορούν με μία ματιά να καταλάβουν τι πρόβλημα έχετε, σε ποια έκδοση του προϊόντος και ίσως και την αιτία του. Όσοι ξέρουν την απάντηση θα προσπαθήσουν να απαντήσουν με ευχαρίστηση ενώ όσοι δεν ξέρουν την απάντηση θα διαβάσουν και αυτοί την ερώτηση για να μάθουν την απάντηση για δικό τους όφελος.
 
 
Η Ερώτηση
 
Μάθετε πώς να κάνετε την ερώτηση και δώστε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στο αρχικό
post. Για παράδειγμα, μια ερώτηση της μορφής:
 

          "Βοηθήστε με, δεν μπορώ να κάνω mount το exchange mailbox store!!! Πρέπει να το διορθώσω άμεσα, θα με βοηθήσει κανείς?"

θα λάβει επίσης αυτές ακριβώς τις απαντήσεις θέλουμε να σας βοηθήσουμε να αποφύγετε, αν πάρει καν απαντήσεις. Και αν κάποιος προσπαθούσε να απαντήσει, θα χρειαστεί να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες, κάτι που θα σας αναγκάσει να δώσετε εξηγήσεις και τελικά η διαδικασία της απάντησης θα πάρει πολύ χρόνο.
 

Οι καλογραμμένες ερωτήσεις πρέπει να περιέχουν πληροφορίες για τις περισσότερες από τις ακόλουθες κατηγορίες:
 
- Τι προσπαθείτε να κάνετε?
- Γιατί προσπαθείτε να το κάνετε?
- Τι δοκιμάσατε ήδη, γιατί, και ποιο ήταν το αποτέλεσμα των ενεργειών σας?
- Ποιο είναι το ακριβές μήνυμα λάθους που λάβατε?
- Πόσο καιρό έχετε το πρόβλημα?
- Ψάξατε στα σχετικά αρχεία του
forum ή του newsgroup?
- Ψάξατε για άλλα εργαλεία ή άρθρα στο
Knowledge Base
ή άλλες πηγές?
- Εγκαταστήσατε ή απεγκαταστήσατε πρόσφατα
software ή hardware?
- Τι αλλαγές κάνατε στο σύστημα από την τελευταία στιγμή που δούλευαν όλα σωστά μέχρι τη στιγμή που συναντήσατε το πρόβλημα?
 

Μην μας αναγκάζετε να κάνουμε υποθέσεις, πείτε μας από την αρχή.
 
Ακολουθούν μερικές από τις τεχνικές πληροφορίες που χρειαζόμαστε (φυσικά, ερωτήσεις σχετικά με
hardware ή δίκτυα απαιτούν τις δικές τους εξειδικευμένες πληροφορίες):
 
- Ποιο Λειτουργικό Σύστημα και
Service Pack χρησιμοποιείτε?
- Ποια έκδοση του
Exchange και Service Pack χρησιμοποιείτε?
- Δώστε μας πληροφορίες για το περιβάλλον
Active Directory, ή αν είστε σε μικρό δίκτυο, πληροφορίες για τις ρυθμίσεις του workgroup.
- Περιγράψτε την τοπολογία που χρησιμοποιείτε για
name resolution topology (DNS, WINS
κλπ.)
- Αν έχει σημασία, τι είδους τοπολογία
LAN/WAN έχετε? Δώστε πληροφορίες σχετικές με TCP/IP.
- Σενάρια
Migration
– δώστε λεπτομέρειες.
- Τι λέει το
Event Log
?
- Έχετε πρόσφατα
backups
? Γιατί όχι?
- Τι λέει το
backup log
?
- Χρησιμοποιείτε εργαλεία
Anti-Virus ή Anti-Spyware/Adware
?
- Ελέγξατε για ιούς?
- Υπάρχει
Firewall
στον υπολογιστή ή το δίκτυο?
- Έχετε αρκετό χώρο στο σκληρό? Ελέγξτε ξανά.
- Οποιαδήποτε άλλη πληροφορία νομίζετε ότι χρειάζεται για να σας βοηθήσουμε.
 
- Μην μας αναγκάζετε να κάνουμε διευκρινιστικές ερωτήσεις, και μην μας αναγκάζετε να σας παραπέμψουμε στις οδηγίες ή το αρχείο,
 ή να σας ζητήσουμε να ψάξετε στο web με κάποιο search engine όπως το Google, το MSN Search ή το Yahoo!. Όσο περισσότερες σχετικές πληροφορίες δίνετε, τόσο πιθανότερο είναι ότι το πρόβλημα σας θα λυθεί γρήγορα. Βοηθήστε μας να σας βοηθήσουμε. Αν επιλέξετε να μην δώσετε τις απαραίτητες πληροφορίες δεν μας επιτρέπετε να σας δώσουμε καλές απαντήσεις σε σύντομο διάστημα. Αν δεν ενδιαφέρεστε αρκετά για το δικό σας πρόβλημα, δύσκολα θα ενδιαφερθούμε και εμείς αρκετά για να σας βοηθήσουμε. Μην εκπλαγείτε αν κάποιοι δεν ενθουσιάζονται και τόσο με την ιδέα να σας βοηθήσουν υπό αυτές τις συνθήκες.
 

- Πείτε μας τι κάνατε πριν υποβάλετε την ερώτηση. Θα
μας βοηθήσει να καταλάβουμε τι κάνατε μέχρι τώραΕξηγήστε τα βήματα που ακολουθήσατε για να φτάσετε σε ότι νομίζετε ότι είναι η λύση, τα σχετικά άρθρα του Knowledge Base που χρησιμοποιήσατε, σχετικά αποτελέσματα από αναζητήσεις στο web και όποιες άλλες πληροφορίες βρήκατε από άλλες πηγές. Τα περισσότερα ενεργά μέλη σε forum/newsgroup θέλουν να βοηθήσουν όσους προσπαθούν πραγματικά να βοηθήσουν τους εαυτούς τους. Αντιθέτως, τείνουν να αγνοούν ή να δίνουν λακωνικές απαντήσεις σε όσους, κατά την κρίση τους, δεν έκαναν οι ίδιοι έρευνα και φαίνεται να βαριούνται να ψάξουν μόνοι τους.
 
- Γράψτε σε καθαρή γλώσσα, αποφεύγοντας τα ορθογραφικά ή γραμματικά λάθη. Μην γράφετε ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ, τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις σημαίνουν ότι φωνάζετε και θεωρούνται αγένεια. Προσπαθήστε να εκφραστείτε καθαρά και οπωσδήποτε, προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε σωστά τα σημεία στίξης!.
 
 
Συνέχεια

 
Επανέλθετε με μια σύντομη περιγραφή της λύσης. Αν κάποια από τις απαντήσεις σας βοήθησε, θα θέλαμε να ξέρουμε ποια ήταν και τι κάνατε τελικά για να λύσετε το πρόβλημα. Αυτή είναι η έννοια μιας κοινότητας online – η ανταλλαγή πληροφοριών. Η ανταλλαγή πληροφοριών δεν σημαίνει να παίρνετε μόνο πληροφορίες από εμάς, αλλά και να μοιράζεστε τις επιτυχίες ή της αποτυχίες σας και να βοηθήσετε όσους διαβάσουν τα posts σας στο μέλλον να καταλάβουν ποιο ήταν το αποτέλεσμα του thread. Σκεφτείτε πως θα μπορούσατε να εμποδίσετε άλλους να συναντήσουν το ίδιο πρόβλημα στο μέλλον.
 

Επίσης, το να λέτε "Σας ευχαριστώ" και να δίνετε στους άλλους να καταλάβουν ότι εκτιμάτε το χρόνο και τον κόπο τους είναι ένας καλός τρόπος να σας προσέξουν. Αντίθετα το "Ευχαριστώ εκ των προτέρων" δεν είναι καλός τρόπος, και οι περισσότεροι θα νοιώσουν άσχημα επειδή θα το μεταφράσουν ως "Έχω μια πολύ επείγουσα ερώτηση για την οποία θέλω βοήθεια, αλλά δεν σκοπεύω να σας ευχαριστήσω προσωπικά όταν λυθεί, γιατί ενδιαφέρομαι για ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ χρόνο, όχι για τον δικό σας "...
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...